También estoy en Facebook, Twitter, LinkedIn e Instagram
Isabel Del Rio, Isabel del Río Sanz, @IsabelDlRio y @miransaya
Terapias naturales y holísticas en ANIMA

martes, 24 de octubre de 2017

Reseña de “La Vengetariana” de Han Kang

TÍTULO: La Vegetariana
AUTOR: Han Kang
TRADUCCIÓN: Mihwa Jo y Raimon Blancafort
EDITORIAL: :Rata_

SINOPSIS
Yeonghye es una mujer aparentemente normal, joven, sin mayores virtudes o defectos. Una noche, sin ninguna actitud previa que hiciera suponer un cambio en su carácter, su marido la encuentra en la cocina tirando a la basura toda la carne almacenada en el congelador. Cuando él la increpa por lo que está haciendo, ella le dice que ha tenido un sueño y que abandonará la ingesta de carnes. Su determinación es absolutamente radical e irrevocable, pero el marido y la familia no están preparados para esta decisión ni para la transformación que comienza a gestarse en Yeonghye a partir de ese momento. La Vegetariana es una novela con un fuerte componente psicológico, que cuestiona los límites culturales de la cordura, la violencia y el valor del cuerpo como un bien privado y último refugio.
Premio Man Booker Internacional 2016

OPINIÓN
Nos acostumbramos a un rostro, a un lado de la luna y una cara de la moneda. Llegamos a creer a pies juntillas que las persones que nos rodean son así, exactamente como nos muestran. Olvidamos máscaras y todo aquello que va por dentro, que nos guardamos por miedo, por vergüenza e incluso por propio desconocimiento. Pero, ¿qué sucedería si de pronto algo se desatara en nuestro interior? ¿Si una mirada desconocida emergiera de nuestro subconsciente?
«Antes de que mi mujer se hiciera vegetariana, no había pensado que fuera una persona especial. De hecho, cuando la conocí no me resultó muy atractiva. No era grande ni pequeña y no llevaba el pelo ni largo ni corto. La piel se le veía seca y amarillenta, los ojos los tenía alargados y los pómulos eran un poco prominentes. Se vestía con ropa anodina, como si le diera miedo parecer una persona con carácter. Con unos zapatos sencillos de color negro, se fue acercando hacia la mesa donde yo la esperaba. No caminaba ni deprisa ni despacio, y lo hacía con un paso que no era ni pesado ni delicado.
Me casé con ella justamente porque no se le veía ni ningún atractivo especial ni ningún defecto en particular.»
En La Vegeteraiana, su autora nos coloca en una situación incómoda, justo en el instante en que su protagonista, una mujer anodina y gris, que pasa desapercibida por la vida, toma una decisión drástica que lo cambiará todo a partir de una pesadilla que remueve no solo su conciencia, sino sus cimientos, haciendo aflorar a la niña rota que mantenía escondida, al espíritu que solo desea regresar a unos orígenes más puros, a unes raíces que no le dejan enterrar y estirar para nutrirse del calor y de la luz.
«La sensación de masticar carne cruda con los dientes no podía ser más real. Y mi rostro, los ojos... Me parecía una cara que no había visto nunca, pero era mi cara. No, al contrario. Me parecía una cara que había visto desde siempre, pero no era la mía. No lo puedo explicar. Era familiar y a la vez extraña... esa sensación era viva y extraña, insoportablemente extraña.»
Este cambio no lo vivimos a través de la mirada de su protagonista, sino de tres personajes ajenos a su experiencia: su marido, su cuñado y su hermana. Todos ellos movidos por sus propios intereses, sueños y miedos, traumas y emociones ante la situación, harán que la protagonista de esta novela se precipite hacia un camino sin retorno.
«“Sí. Yeonghye aún tenía una mancha azul muy pequeña, como un dedo gordo. La tenía a los veinte años y supongo que todavía la tiene”. Si mi mujer no hubiera añadido aquello... En ese momento, le vino a la cabeza la imagen impactante de una flor azul que se abría en medio de la nalga de una mujer. (...) se estableció una relación de causalidad clara y precisa, casi incomprensible, que se le grabó en el cerebro.»
Se trata de una novela que busca interrogantes y provoca terremotos en el fondo del subconsciente, una historia de emociones y tabús que no quiere contentar, sino provocar.
«Los ojos de Yeonghye brillaron. Un sonrisa enigmática le hizo resplandecer el rostro.
—Tienes razón... Muy pronto dejaré de hablar y de pensar. Falta poco —afirmó, esbozando una sonrisa y respirando fuerte—. De verdad que será muy pronto. Espera y verás.»
Recomendado a aquellos que busquen lecturas diferentes; a quiénes no les de miedo rebuscar en su interior y ver más allá de los antifaces; para quienes disfruten de una narrativa bien hilada con imágenes poderosas directas del inconsciente colectivo.

*

TÍTOL: La Vegetariana
AUTOR: Han Kang
TRADUCCIÓ: Mihwa Jo i Raimon Blancafort
EDITORIAL: :Rata_

SINOPSI
La Yeonghye és una dona aparentment normal, jove, sense majors virtuts o defectes. Una nit, sense cap actitud prèvia que fes suposar un canvi en el seu caràcter, el seu marit la troba a la cuina tirant a les escombraries tota la carn emmagatzemada al congelador. Quan ell la increpa pel que està fent, ella li diu que ha tingut un somni i que abandonarà la ingesta de carns. La seva determinació és absolutament radical i irrevocable, però el marit i la família no estan preparats per a aquesta decisió ni per a la transformació que comença a gestar-se en la Yeonghye a partir d'aquest moment. La Vegetariana és una novel·la amb un fort component psicològic, que qüestiona els límits culturals del seny, la violència i el valor del cos com un bé privat i últim refugi.
Premi Man Booker Internacional 2016

OPINIÓ
Ens acostumem a una cara, a un costat de la lluna i una cara de la moneda. Vam arribar a creure a ulls clucs que les persones que ens envolten són així, exactament com ens mostren. Oblidem màscares i tot allò que va per dins, que ens guardem per por, per vergonya i fins i tot per propi desconeixement. Però, què passaria si de sobte alguna cosa es desencadenés en el nostre interior? ¿Si una mirada desconeguda emergís del nostre subconscient?
«Abans que la meva dona es fes vegetariana, jo havia pensat mai que fos una persona especial. De fet, qual la vaig conèixer no em va resultar gaire atractiva. No era gran ni petita i no duia els cabells ni llargs ni curts. La pell se li veia seca y groguenca, els ulls els tenia allargats i els pòmuls eren una mica prominents. Es vestia amb roba anodina, com si li fes por semblar una persona amb caràcter. Amb unes sabates senzilles de color negres, es va anar acostant cap a la taula on jo l’esperava. No caminava ni de pressa ni a poc a poc, i ho feia amb un pas que no era ni feixuc ni delicat.
Vaig casar-me amb ella justament perquè no se li veia ni cap atractiu especial ni cap defecte en particular.»
A La Vegeteraiana, la seva autora ens col·loca en una situació incòmoda, just en l'instant en què la seva protagonista, una dona anodina i gris, que passa desapercebuda per la vida, pren una decisió dràstica que ho canviarà tot a partir d'un malson que remou no només la seva consciència, sinó els seus fonaments, fent aflorar a la nena trencada que mantenia amagada, a l'esperit que només desitja tornar a uns orígens més purs, a unes arrels que no li deixen enterrar i estirar per nodrir-se de la calor i de la llum.
«La sensació de mastegar carn crua amb les dents no podia ser més real. I el meu rostre, els ulls… Em semblava una cara que no havia vist mai, però era la meva cara. No, al contrari. Em semblava una cara que havia vist des de sempre, però no era la meva. No ho puc explicar. Era familiar i alhora estranya… aquella sensació era viva i estranya, insuportablement estranya.»
Aquest canvi no ho vivim a través de la mirada de la seva protagonista, sinó de tres personatges aliens a la seva experiència: el seu marit, el seu cunyat i la seva germana. Tots ells moguts pels seus propis interessos, somnis i pors, traumes i emocions davant la situació, faran que la protagonista d'aquesta novel·la es precipiti cap a un camí sense retorn.
«“Sí. La Yeonghye encara tenia una taca blava molt petita, com un dit gros. La tenia als vint anys i suposo que encara la té”. Si la seva dona no hagués afegit allò… En aquell moment, li va venir al cap la imatge impactant d’una flor blava que s’obria al mig de la natja d’una dona. (…) es va establir una relació de causalitat clar i precís, gairebé incomprensible, que se li va gravar al cervell.»
Es tracta d'una novel·la que busca interrogants i provoca terratrèmols al fons del subconscient, una història d'emocions i tabús que no vol acontentar, sinó provocar.
«Els ulls de la Yeonghye van brillar. Un somriure enigmàtic li va fer resplendir el rostre.
—Tens raó… Molt aviat deixaré de parlar i de pensar. Falta ben poc —va afirmar, esbossant un somriure i respirant fort—. De debò que serà ben aviat. Espera’t i ho veuràs.»
Recomanat a aquells que busquen lectures diferents; a qui no els faci por cercar en el seu interior i veure més enllà dels antifaços; per als que gaudeixin d'una narrativa ben filada amb imatges poderoses directes de l'inconscient col·lectiu.

Isabel del Río
Septiembre 2017