TÍTULO: La
Vegetariana
AUTOR: Han Kang
TRADUCCIÓN: Mihwa Jo y Raimon Blancafort
EDITORIAL: :Rata_
SINOPSIS
Yeonghye
es una mujer aparentemente normal, joven, sin mayores virtudes o defectos. Una
noche, sin ninguna actitud previa que hiciera suponer un cambio en su carácter,
su marido la encuentra en la cocina tirando a la basura toda la carne
almacenada en el congelador. Cuando él la increpa por lo que está haciendo,
ella le dice que ha tenido un sueño y que abandonará la ingesta de carnes. Su
determinación es absolutamente radical e irrevocable, pero el marido y la
familia no están preparados para esta decisión ni para la transformación que
comienza a gestarse en Yeonghye a partir de ese momento. La Vegetariana es una novela con un fuerte componente psicológico,
que cuestiona los límites culturales de la cordura, la violencia y el valor del
cuerpo como un bien privado y último refugio.
Premio
Man Booker Internacional 2016
OPINIÓN
Nos
acostumbramos a un rostro, a un lado de la luna y una cara de la moneda.
Llegamos a creer a pies juntillas que las persones que nos rodean son así,
exactamente como nos muestran. Olvidamos máscaras y todo aquello que va por
dentro, que nos guardamos por miedo, por vergüenza e incluso por propio
desconocimiento. Pero, ¿qué sucedería si de pronto algo se desatara en nuestro
interior? ¿Si una mirada desconocida emergiera de nuestro subconsciente?
«Antes de
que mi mujer se hiciera vegetariana, no había pensado que fuera una persona
especial. De hecho, cuando la conocí no me resultó muy atractiva. No era grande
ni pequeña y no llevaba el pelo ni largo ni corto. La piel se le veía seca y
amarillenta, los ojos los tenía alargados y los pómulos eran un poco
prominentes. Se vestía con ropa anodina, como si le diera miedo parecer una
persona con carácter. Con unos zapatos sencillos de color negro, se fue
acercando hacia la mesa donde yo la esperaba. No caminaba ni deprisa ni
despacio, y lo hacía con un paso que no era ni pesado ni delicado.
Me casé
con ella justamente porque no se le veía ni ningún atractivo especial ni ningún
defecto en particular.»
En La Vegeteraiana, su autora nos coloca en
una situación incómoda, justo en el instante en que su protagonista, una mujer
anodina y gris, que pasa desapercibida por la vida, toma una decisión drástica
que lo cambiará todo a partir de una pesadilla que remueve no solo su
conciencia, sino sus cimientos, haciendo aflorar a la niña rota que mantenía
escondida, al espíritu que solo desea regresar a unos orígenes más puros, a
unes raíces que no le dejan enterrar y estirar para nutrirse del calor y de la
luz.
«La
sensación de masticar carne cruda con los dientes no podía ser más real. Y mi
rostro, los ojos... Me parecía una cara que no había visto nunca, pero era mi
cara. No, al contrario. Me parecía una cara que había visto desde siempre, pero
no era la mía. No lo puedo explicar. Era familiar y a la vez extraña... esa
sensación era viva y extraña, insoportablemente extraña.»
Este
cambio no lo vivimos a través de la mirada de su protagonista, sino de tres
personajes ajenos a su experiencia: su marido, su cuñado y su hermana. Todos
ellos movidos por sus propios intereses, sueños y miedos, traumas y emociones
ante la situación, harán que la protagonista de esta novela se precipite hacia
un camino sin retorno.
«“Sí. Yeonghye
aún tenía una mancha azul muy pequeña, como un dedo gordo. La tenía a los
veinte años y supongo que todavía la tiene”. Si mi mujer no hubiera añadido
aquello... En ese momento, le vino a la cabeza la imagen impactante de una flor
azul que se abría en medio de la nalga de una mujer. (...) se estableció una
relación de causalidad clara y precisa, casi incomprensible, que se le grabó en
el cerebro.»
Se
trata de una novela que busca interrogantes y provoca terremotos en el fondo del
subconsciente, una historia de emociones y tabús que no quiere contentar, sino
provocar.
«Los ojos
de Yeonghye brillaron. Un sonrisa enigmática le hizo resplandecer el rostro.
—Tienes
razón... Muy pronto dejaré de hablar y de pensar. Falta poco —afirmó, esbozando
una sonrisa y respirando fuerte—. De verdad que será muy pronto. Espera y
verás.»
Recomendado
a aquellos que busquen lecturas diferentes; a quiénes no les de miedo rebuscar
en su interior y ver más allá de los antifaces; para quienes disfruten de una
narrativa bien hilada con imágenes poderosas directas del inconsciente
colectivo.
*
TÍTOL: La Vegetariana
AUTOR: Han
Kang
TRADUCCIÓ:
Mihwa Jo i Raimon Blancafort
EDITORIAL:
:Rata_
SINOPSI
La Yeonghye és una dona aparentment normal, jove, sense
majors virtuts o defectes. Una nit, sense cap actitud prèvia que fes suposar un
canvi en el seu caràcter, el seu marit la troba a la cuina tirant a les escombraries
tota la carn emmagatzemada al congelador. Quan ell la increpa pel que està
fent, ella li diu que ha tingut un somni i que abandonarà la ingesta de carns.
La seva determinació és absolutament radical i irrevocable, però el marit i la
família no estan preparats per a aquesta decisió ni per a la transformació que
comença a gestar-se en la Yeonghye a partir d'aquest moment. La Vegetariana és una novel·la amb un
fort component psicològic, que qüestiona els límits culturals del seny, la
violència i el valor del cos com un bé privat i últim refugi.
Premi Man Booker Internacional 2016
OPINIÓ
Ens acostumem a una cara, a un costat de la lluna i una
cara de la moneda. Vam arribar a creure a ulls clucs que les persones que ens
envolten són així, exactament com ens mostren. Oblidem màscares i tot allò que
va per dins, que ens guardem per por, per vergonya i fins i tot per propi
desconeixement. Però, què passaria si de sobte alguna cosa es desencadenés en
el nostre interior? ¿Si una mirada desconeguda emergís del nostre subconscient?
«Abans que
la meva dona es fes vegetariana, jo havia pensat mai que fos una persona
especial. De fet, qual la vaig conèixer no em va resultar gaire atractiva. No
era gran ni petita i no duia els cabells ni llargs ni curts. La pell se li veia
seca y groguenca, els ulls els tenia allargats i els pòmuls eren una mica
prominents. Es vestia amb roba anodina, com si li fes por semblar una persona
amb caràcter. Amb unes sabates senzilles de color negres, es va anar acostant
cap a la taula on jo l’esperava. No caminava ni de pressa ni a poc a poc, i ho
feia amb un pas que no era ni feixuc ni delicat.
Vaig
casar-me amb ella justament perquè no se li veia ni cap atractiu especial ni
cap defecte en particular.»
A La Vegeteraiana,
la seva autora ens col·loca en una situació incòmoda, just en l'instant en què
la seva protagonista, una dona anodina i gris, que passa desapercebuda per la
vida, pren una decisió dràstica que ho canviarà tot a partir d'un malson que
remou no només la seva consciència, sinó els seus fonaments, fent aflorar a la
nena trencada que mantenia amagada, a l'esperit que només desitja tornar a uns
orígens més purs, a unes arrels que no li deixen enterrar i estirar per
nodrir-se de la calor i de la llum.
«La
sensació de mastegar carn crua amb les dents no podia ser més real. I el meu
rostre, els ulls… Em semblava una cara que no havia vist mai, però era la meva
cara. No, al contrari. Em semblava una cara que havia vist des de sempre, però
no era la meva. No ho puc explicar. Era familiar i alhora estranya… aquella
sensació era viva i estranya, insuportablement estranya.»
Aquest canvi no ho vivim a través de la mirada de la seva
protagonista, sinó de tres personatges aliens a la seva experiència: el seu
marit, el seu cunyat i la seva germana. Tots ells moguts pels seus propis
interessos, somnis i pors, traumes i emocions davant la situació, faran que la
protagonista d'aquesta novel·la es precipiti cap a un camí sense retorn.
«“Sí. La
Yeonghye encara tenia una taca blava molt petita, com un dit gros. La tenia als
vint anys i suposo que encara la té”. Si la seva dona no hagués afegit allò… En
aquell moment, li va venir al cap la imatge impactant d’una flor blava que s’obria
al mig de la natja d’una dona. (…) es va establir una relació de causalitat
clar i precís, gairebé incomprensible, que se li va gravar al cervell.»
Es tracta d'una novel·la que busca interrogants i provoca
terratrèmols al fons del subconscient, una història d'emocions i tabús que no
vol acontentar, sinó provocar.
«Els ulls
de la Yeonghye van brillar. Un somriure enigmàtic li va fer resplendir el
rostre.
—Tens raó…
Molt aviat deixaré de parlar i de pensar. Falta ben poc —va afirmar, esbossant
un somriure i respirant fort—. De debò que serà ben aviat. Espera’t i ho
veuràs.»
Recomanat a aquells que busquen lectures diferents; a qui
no els faci por cercar en el seu interior i veure més enllà dels antifaços; per
als que gaudeixin d'una narrativa ben filada amb imatges poderoses directes de
l'inconscient col·lectiu.
Isabel del
Río
Septiembre
2017