En La
Font de Mimir estamos realizando una serie de charlas temáticas alrededor de
temas y géneros literarios que creemos que pueden dar mucho de qué hablar. En
‘Més que un Club de Lectura!’ hemos hablado de cómic y manga, de ilustrado y,
este mes de enero, nos reunimos con tres autores y expertos sobre el género
negro para que nos explicaran en qué se diferencia la Novela Negra de la
Policíaca y el Thriller, y nos recomendaran algunos títulos. Sebastià
Bennassar, Xavier Borrell y Jordi Ledesma nos acompañaron la tarde del viernes
13 y el debate se caldeó hasta el punto de cerrar la librería y quedarnos
dentro para seguir charlando.
Escritor,
traductor, periodista y agitador cultural. Trabajó en los periódicos ‘Baleares’
y ‘Balears’. Ha publicado una treintena de libros de todos los géneros
literarios, excepto teatro. Dirige la revista ‘Bearn’, dedicada a la promoción
de la literatura en catalán, y el festival de novela negra ‘Tiana Negra’.
L’imperi
dels lleons / El imperio de los leones (Alrevés)
El país de los crepúsculos / El país dels crepuscles (Alrevés)
Cants de sirena negra
(Saldonar)
On mai no creix l’herba
(Alrevés)
Finalista
del premio de la Semana Negra de Gijón 2012 y los premios literarios del
Congreso de Cine y Novela de la Universidad de Salamanca 2016, es autor de
novela negra, poesía, relatos y guiones.
Narcolepsia
(Alrevés)
El diablo en cada esquina
(Alrevés)
Lo que nos queda de la muerte
(Alrevés)
Periodista,
escritor y crítico cultural. Dirige el programa ‘Próxima parada cultura’ de
Radio Cubelles, colabora en ‘Todos somos sospechosos’ de Radio 3 RNE, director
del blog cultural ‘Próxima Parada Cultura’ y Comisario del festival ‘Cubelles
Noir’.
El canto de la ira
(Dédalo)
Amores inciertos
(Letras Difusión)
El baile de los negros
(Serial Ediciones)
ENTREVISTA
IDR. ¿Por qué escribes novela negra?
SB. Es
el género que me permite criticar mejor lo que no me gusta de esta sociedad,
alertar a los lectores sobre lo que nos está pasando e intentar ayudar a
cambiar un poco este mundo regido por el pensamiento único liberal capitalista.
JL. Por las
opciones para los diferentes registros y temáticas que el género me ofrece. Por
la textura y las posibilidades de denuncia y reflejo de la sociedad. Para
desnudar y señalar.
XB. Soy
una persona de barrio que le gustan las emociones fuertes y creo que la novela
negra es la que mejor lo transmite. Tanto que debemos estar en constante
evolución debido a los cambios que la realidad nos ofrece cada día. Y también
porque, como es lo que leo, debo estar influenciado.
IDR. ¿Qué es lo que más te gusta de este
género?
SB. Que
puedes matar a quien quieras sin tener que pasar por la cárcel. No, hablando en
serio, lo que más me atrae es la posibilidad de hacer novela social.
JL. Creo
que por los mismos motivos por los que escribo. Y por el peso y la capacidad de
reflexión que te transmiten algunas novelas.
XB.
Como decía antes, porque está en constante evolución y dice las cosas como son,
sin maquillaje.
IDR. (Jordi) Tus personajes son del otro
bando: criminales, prostitutas, drogadictos... Te centras en la gente de la
calle. ¿Por qué este punto de vista? ¿Cómo lo haces para que sean tan realistas
y creíbles?
JL. Soy una
persona curiosa e inquieta. Observo mucho a la gente y analizo lo que veo, e
imagino sus egos y conductas en un escenario más íntimo. Creo que la base de un
buen personaje, sea cual sea su condición social u opciones de subsistencia, ha
de ser la humanidad, para bien o para mal.
IDR. (Sebastián) La voz en tus novelas
sorprende al principio, pero después hace que seas uno más con la historia.
¿Cuándo te decidiste por esa voz y por qué? ¿Qué te aporta y dónde te
restringe?
SB.
Cuando optas por escribir novelas en segunda persona lo que intentas es romper
la barrera física entre el lector y el libro, de alguna manera lo quieres
incluir dentro de la historia. La descubrí en 2003, cuando escribía Cants de Sirena Negra, que no se publicó
hasta 12 años después, y la empecé a explotar en las novelas que he publicado
desde el 2013, aunque esta última, El
imperio de los leones, es más convencional desde este punto de vista.
IDR. ¿Puedes decirnos por qué y cómo
decides el tipo de personajes, el protagonista y la voz narrativa?
SB. En
realidad son ellos los que me eligen. Siempre trabajo en dos o tres proyectos a
la vez hasta que uno se acaba imponiendo sobre los demás y entonces ya lo
tengo. Pero cuando empiezo a escribir tengo muy claro el tema y de qué quiero
hablar pero no la forma, que descubro a medida que me pongo a escribir y voy
probando cuál funciona mejor.
JL. Todo
forma parte de un puzle que uno va completando de manera muy personal, y con
mucho margen de error. Por eso es tan importante reescribir. Creo que es básico
tener una historia más o menos clara, y luego ir vistiéndola con mejor o peor
suerte.
IDR. (Xavier) Llevas muchos años siendo
crítico y lector antes de publicar tu primera novela, ¿eso te ha ayudado a la
hora de escribir? ¿Cuál es tu propio punto de vista como escritor de novela
negra?
XB. Sí,
me ha ayudado mucho para dos cosas: una, porque de tanto leer estoy muy
documentado sobre los temas que quiero tratar en las novelas, y otra porque me
permite hacer algo diferente a lo que leo habitualmente.
Ahora
mismo me interesa mucho el mundo del terrorismo islámico, pero cuesta mucho
escribir sobre esto porque están sucediendo cosas a cada minuto que lo cambian
todo. Antes me había interesado mucho la novela negra en el franquismo y la
Guerra Civil.
IDR. ¿Qué crees que debe aportar la novela
negra al lector? ¿Y a la sociedad?
SB.
Inquietud. Te debe sacar de tu zona de confort. Debería servir para abrir los
ojos a quien haga falta.
JL. Creo
que muchas preguntas. Bastantes dudas. Y pocas respuestas. Esas cuestiones, si
la sociedad que las recibe y plantea lo merece, será inevitablemente mejor
sociedad.
XB. Sobre
todo cosas originales, han nacido un montón de festivales del género que deben
alimentarse de nuevas novelas, si no hacemos un esfuerzo de innovación
aburriremos a la gente.
Con la
sociedad tenemos el compromiso de hacer denuncia de la actualidad y de épocas
pasadas que han quedado oscurecidas con el tiempo de la corrupción.
IDR. ¿Cuál es tu método?
SB.
Escribir cada vez una novela negra diferente de la anterior y que sea un
homenaje a algún clásico del género.
JL. No hay
método, todavía. De cada novela aprendo cosas que procuro aplicarme para la
siguiente. Pero lo que no falla es leer mucho. Y elegir las lecturas.
XB. Yo
soy de crear un guion incompleto y que los personajes me vayan guiando por la
escritura poco a poco. Después para redactar, aprovecho cualquier momento,
incluso en el tren, en el trabajo o en momentos de descanso.
IDR. ¿Cuál sería tu autor de referencia
dentro del género?
SB.
Pedrolo y Fuster en catalán, y los franceses del polar en general. También me
gusta mucho Chester Himes.
JL. Jim
Thompson como clásico. Andreu Martín como contemporáneo. Y Alexis Ravelo como
referente actual.
XB. Sin
duda, Manuel Vázquez Montalbán porque de adolescente me despertó la conciencia
de la realidad de una transición quizá no bien afilada.
IDR. (Sebastián y Xavier) Trabajando en
prensa y radio, en secciones culturales y especializadas en novela negra, ¿cómo
ves el presente y el futuro del género? ¿Qué autores actuales recomendarías a
alguien que no lee normalmente novela negra y cuáles recomendarías a los que ya
son seguidores del género?
SB.
Creo que pasa un nivel muy bueno en cuanto a la producción y flujo con respecto
a la industria. Faltan lectores, se venden pocos libros y no hay sensación de
que esto vaya a cambiar en poco tiempo. Recomendaría a todo el mundo leer a Jordi
Ledesma y a Alexis Ravelo en castellano, y a Albert Villaró en catalán. Para
los que son muy fans del género negro, y algo puristas, el más grande de todos
los autores castellanos: Julián Ibáñez. También los libros de Empar Fernández.
XB.
Aunque no hay muchos lectores y compradores de libros, los festivales están
funcionando, cada vez mejor. Lo veo con optimismo, siempre que se respete la
calidad literaria.
Rosa
Ribas y Sabine Hoffmann han hecho una trilogía espectacular en que todo el
mundo se puede ver implicado: buen tema, buena redacción y resoluciones de
manual. A los que son seguidores, los libros de las mujeres consagradas como
Empar Fernández o Margarita Aritzeta les harán disfrutar de unas novelas negras
de calidad y muy entretenidas.
IDR. ¿Qué géneros lees?
SB. Soy
omnívoro. Sólo hay dos clases de literatura: la buena y la mala.
JL. Todos.
Lo que más leo es novela.
XB. Yo
leo de todo por placer, y negro por trabajo
SB. Os
recomiendo una obra no negra: La ciudad
imaginada de Antoni Vidal Ferrando, un libro que mixtura géneros, muy
atrevido, de un gran escritor isleño. También os recomiendo otro libro no negro,
leído el año pasado, que me impresionó: La
ferocidad, de Nicola Lagioia.
JL. Extraños en un tren, de Patricia Highsmith.
XB.
Pues Maldita Verdad de Empar
Fernández y El santo al cielo de
Carlos Ortega Vilas son dos buenas novelas.
El mes
que viene, el encuentro de ‘Més que un Club de Lectura!’ será sobre romántica
y, en marzo, hablaremos sobre mujeres y el oficio de escritor.
Podéis
informaros en la librería y apuntaros a nuestras News para que os enviemos toda
la información. Las charlas son abiertas al público y gratuitas, así que no os
las perdáis.
*
A La Font de Mimir estem realitzant una sèrie de xerrades
temàtiques al voltant de temes i gèneres literaris que creiem que poden donar
molt de què parlar. A 'Més que un Club de Lectura!' Hem parlat de còmic i
manga, d'il·lustrat i, aquest mes de gener, ens hem reunit amb tres autors i
experts del gènere negre perquè ens expliquin en què es diferencia la Novel·la
Negra de la Policíaca i el Thriller, i ens recomanin alguns títols. Sebastià
Bennassar, Xavier Borrell i Jordi Ledesma ens van acompanyar la tarda del
divendres 13 i el debat es va caldejar fins al punt de tancar la llibreria i
quedar-nos dins per seguir xerrant.
Escriptor, traductor, periodista i agitador cultural. Va
treballar als diaris ‘Baleares’ i ‘Balears’. Ha publicat una trentena de
llibres de tots els gèneres literaris, excepte teatre. Dirigeix la revista
‘Bearn’, dedicada a la promoció de la literatura en català, i el festival de
novel·la negra ‘Tiana Negra’.
L’imperi
dels lleons / El imperio de los leones (Alrevés)
El país de
los crepúsculos / El país dels crepuscles (Alrevés)
Cants de
sirena negra (Saldonar)
On mai no
creix l’herba (Alrevés)
Finalista del premi de la Setmana Negra de Gijón 2012 i dels
premis literaris del Congrés de Cinema i Novel.la de la Universitat de
Salamanca 2016, és autor de novel.la negra, poesia, relats i guions.
Narcolepsia (Alrevés)
El diablo en cada esquina (Alrevés)
Lo que nos
queda de la muerte (Alrevés)
Periodista, escriptor i crític cultural. Dirigeix el
programa ‘Propera parada cultura’ de Radio Cubelles, col·labora a ‘Todos somos
sospechosos’ de Radio 3 RNE, director del blog cultural ‘Propera Parada Cultura’
y Comisario del festival ‘Cubelles Noir’.
El canto
de la ira (Dédalo)
Amores
inciertos (Letras Difusión)
El baile
de los negros (Serial Ediciones)
ENTREVISTA
IDR. Per
què escrius novel.la negra?
SB. És el gènere que em permet criticar millor el que no
m’agrada d’aquesta societat, alertar als lectors sobre el que ens està passant i intentar ajudar a canviar
una mica aquest món regit pel pensament únic liberal capitalista.
JL. Per les opcions per als diferents registres i
temàtiques que el gènere m'ofereix. Per la textura i les possibilitats de
denúncia i reflex de la societat. Per despullar i assenyalar.
XB. Soc una persona de barri a que li agraden les
emocions fortes i crec que la novel·la negra es la que millor ho transmet. Tant
que hem d’estar en constant evolució degut als canvis que la realitat ens
ofereix cada dia. I també perquè, com és el que llegeixo, dec estar
influenciat.
IDR. Què
es el que més t’agrada d’aquest gènere?
SB. Que pots matar a qui vulguis sense haver de passar
per la presó. No, parlant seriosament, el que més m’atreu és aquesta
possibilitat de fer novel·la social.
JL. Crec que pels mateixos motius pels quals escric. I
pel pes i la capacitat de reflexió que et transmeten algunes novel·les.
XB. Com deia abans, perquè està en constant evolució i
diu les coses com son, sense maquillatge.
IDR.
(Jordi) Els teus personatges són de l’altre bàndol: criminals, prostitutes,
drogoaddictes… La gent del carrer hi té un gran pes. Per què aquest punt de
vista? Com t’ho fas perquè siguin tan realistes i creïbles?
JL. Sóc una persona curiosa i inquieta. Observo molt a la
gent i analitzo el que veig, i imagino els seus egos i conductes en un escenari
més íntim. Crec que la base d'un bon personatge, sigui quina sigui la seva
condició social i opcions de subsistència, ha de ser la humanitat.
IDR.
(Sebastià) La veu a les teves novel·les sobta al principi, però desprès fa que
siguis un més amb la historia. Quan vas decidir-te per aquesta veu i per què?
Que t’aporta i on et restringeix?
SB. Quan optes per escriure novel·les en segona persona
el que intentes es trencar la barrera física entre el lector i el llibre,
d’alguna manera el vols incloure dins de la història. La vaig descobrir el
2003, quan escrivia Cants de Sirena Negra,
que no es va publicar fins a 12 anys després, i la vaig començar a explotar en
les novel·les que he publicat des del 2013, tot i que aquesta última, L’imperi dels lleons, és més
convencional des d’aquest punt de vista.
IDR. Pots
dir-nos per què i cóm decideixes el tipus de personatges, el protagonista i la
veu narrativa?
SB. En realitat són ells els que m’escullen. Sempre
treballo en dos o tres projectes a la vegada fins que un s’acaba imposant sobre
els altres i llavors ja ho tinc. Però quan començo a escriure tinc molt clar el
tema i de què vull parlar però no la forma, que descobreixo a mesura que em
poso a escriure i vaig provant quina funciona millor.
JL. Tot forma part d'un puzle que un va completant de
manera molt personal, i amb molt marge d'error. Per això és tan important
reescriure. Crec que és bàsic tenir una història més o menys clara, i després
anar vestint-la amb millor o pitjor sort.
IDR.
(Xavier) Portes molts anys sent crític i lector abans de publicar la teva
primera novel.la, això t’ha ajudat a l’hora d’escriure? Quin es el teu propi
punt de vista com a escriptor de novel.la negra?
XB. Sí, m´ha ajudat molt per dos motius: un, perquè de
tant llegir estic molt documentat sobre els temes que vull tractar a les
novel·les; i un altre, perquè em permet fer quelcom diferent al que llegeixo
habitualment.
Ara mateix m’interessa molt el món del terrorisme
islàmic, però costa molt escriure sobre això perquè estan succeint coses a cada
minut que ho canvien tot. Abans m’havia interessat molt la novel·la negra al
franquisme i la Guerra Civil.
IDR. Què
creieu que ha d’aportar la novel.la negra al lector? I a la societat?
SB. Inquietud. L’ha de treure de la seva zona de confort.
Hauria de servir per obrir els ulls a qui calgui.
JL. Crec que moltes preguntes. Bastants dubtes. I poques
respostes. Aquestes qüestions, si la societat que les rep i planteja s’ho mereix,
serà inevitablement millor societat.
XB. Sobre tot coses
originals, han nascut un munt de festivals del gènere que s’han d’alimentar de
noves novel·les, si no fem un esforç d’innovació avorrirem a la gent.
Amb la societat tenim el
compromís de fer denuncia de l’actualitat i d’èpoques passades que han quedat
enfosquides amb el temps de la corrupció.
IDR. Quin
és el teu mètode?
SB. Escriure cada cop una novel·la negra diferent de
l’anterior i que sigui un homenatge a algun clàssic del gènere.
JL. No hi ha mètode, encara. De cada novel·la aprenc
coses que procuro aplicar-me per a la següent. Però el que no falla és llegir
molt. I triar les lectures.
XB. Jo soc de crear-me un guió per un llibre, sense acabar, i que els personatges
em vagin guiant per l’escriptura por a poc. Després per redactar aprofito
qualsevol moment, fins i tot al tren quan vaig a la feina o en moments de
descans.
IDR. Quin
seria el teu autor de referencia dins del gènere?
SB. Pedrolo i Fuster en català, i els francesos del polar
en general. També m’agrada molt Chester Himes.
JL. Jim Thompson com a clàssic. Andreu Martín com
contemporani. I Alexis Ravelo com a referent actual.
XB. El
meu sens dubte és Manuel Vázquez Montalbán, perquè d’adolescent em va despertar
la consciència de la realitat d’una transició potser no ben afilada.
IDR. (Sebastià
i Xavier) Treballant a premsa i ràdio, a seccions culturals i especialitzades
en novel.la negra, com veieu el present i el futur del gènere? Quins autors
actuals recomanaríeu a algú que no llegeix normalment novel.la negra i quins
als que en son seguidors?
SB. Crec que passa un nivell molt bo pel que fa a la
producció i fluix pel que fa a la indústria. Falten lectors, es venen pocs
llibres i no hi ha sensació que això vagi a canviar en poc temps. Recomanaria a
tothom llegir Jordi Ledesma i Alexis Ravelo en castellà, i llegir l’Albert
Villaró en català. Per als que són molt fans del gènere negre, i una mica
puristes, el més gran de tots els autors castellans: en Julián Ibáñez. També
els llibres de l’Empar Fernández.
XB. Tot i que no hi ha gaires lectors i compradors de
llibres, els festivals estan funcionant, cada vegada hi ha més i s’omplen més.
Ho veig amb optimisme sempre que es respecti la qualitat literària.
Rosa Ribas i Sabine Hoffmann han fet una trilogia
espectacular en que tothom es pot veure implicat: bon tema, bona redacció i
resolucions de manual. Als que son seguidors, els llibres de les dones
consagrades com Empar Fernández o Margarida Aritzeta els faran gaudir d’unes
novel·les negres de qualitat i força entretingudes.
IDR. Quins
gèneres llegeixes?
SB. Sóc omnívor. Només hi ha dues classes de literatura:
la bona i la dolenta.
JL. Tots. El que més llegeixo és novel·la.
XB. Jo llegeixo de tot per plaer, i negre per feina
SB. Us recomano una obra no negra: La ciutat imaginada d’Antoni Vidal Ferrando, un llibre que mixtura
gèneres, molt atrevit, d’un escriptoràs illenc. També us recomano un altre
llibre no negre, llegit l’any passat ,que em va colpir: La ferocitat, de Nicola Lagioia.
JL. Estranys en un
tren, de Patricia Highsmith.
XB. Doncs Maldita
Verdad de Empar Fernández i El santo
al cielo de Carlos Ortega Vilas, son dues bones novel·les.
El mes que ve, la trobada de 'Més que un Club de
Lectura!' anirà sobre romàntica i, al març, parlarem sobre dones i l'ofici
d'escriptor.
Us podeu informar a la llibreria i apuntar-vos a les
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públic i gratuïtes, així que no us les perdeu.
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